در مطلب زير خلاصهاي از نكات نيمسال دوم كتاب علوم زيستي و بهداشت آورده شده است. اميدواريم مطالعهي آن براي امتحان پايان ترم شما مفيد باشد.
1) به مجموعهي تمامي موجودات زنده و غير زندهي يك محيط كه با هم در ارتباط هستند اكوسيستم ميگويند.
2) درون هر اكوسيستم رابطهي غذايي بين موجودات زنده برقرار ميشود. به اين رابطهي غذايي زنجيرهي غذايي ميگويند.
3) چند زنجيرهي غذايي كه با هم در ارتباط باشند شبكهي غذايي را تشكيل ميدهند.
4) كاهش تدريجي مقدار انرژي از توليد كنندهها به مصرفكنندههاي يك زنجيرهي غذايي به صورت هرمي نمايش داده ميشود كه هرم انرژي نام دارد.
5) هرم انرژي هرم ماده نيز به شمار ميرود، زيرا موجودات زنده براي به دست آوردن انرژي، غذا مصرف ميكنند.
6) شرايط لازم براي پوسيدگي عبارتند از: رطوبت كافي، گرماي كافي، حضور اكسيژن و نبود تركيبات شيميايي مضر و كشنده براي تجزيهكنندگان.
7) اسيد حاصل از تنفس بيهوازي از تجزيه و پوسيدگي جلوگيري ميكند.
8) چرخهي عناصري مانند كربن و نيتروژن با كمك فرايند پوسيدگي در طبيعت تكميل ميشود.
9) آذرخش هميشه مقداري نيترات توليد ميكند.
10) باكتريهاي تجزيه كننده، شورهگذار و تثبيت كنندهي نيتروژن همگي به اكسيژن نياز دارند؛ اما باكتريهاي شورهزدا به اكسيژن احتياج ندارند.
11) گياهان و جانوران هميشه دياكسيدكربن توليد ميكنند. گياهان فقط در برابر نور فتوسنتز ميكنند و دياكسيد كربن جذب ميكنند.
12) مقدار انرژي نور كه در گياهان به صورت مواد آلي ذخيره ميشود بازده مصرف انرژي ناميده ميشود.
13) از انرژي نوري كه به سطح برگ سبز ميتابد، حدود 4% صرف تنفس و حداكثر 5% در مولكولهاي نشاسته ذخيره ميشود.
14) از انرژي مواد غذايي خورده شده توسط گاو، تنها 4% در بافتها ذخيره ميشود. 33% در تنفس و 63% نيز در توليد مدفوع صرف ميشود.
15) مادهي حشرهكش DDT مدت زيادي در طبيعت و در بدن جانداران پايدار باقي ميماند.
16) محلي كه موجود زنده به طور طبيعي در آن زندگي ميكند زيستگاه نام دارد.
17) در حلزون، شاخكها جانور را براي يافتن غذا و فرار از دشمنان ياري ميدهد. پاهاي ماهيچهاي نيز به سطح حركت ميچسبند و باعث حركت در جهت افقي و عمودي و بر سطح شيبدار ميشوند.
18) تغييرات فصول باعث تغييرات شرايط زيستگاهها و در نتيجه فراواني گونههاي مختلف ميشود.
19) زماني كه درختان بزرگ در يك اكوسيستم جايگزين ميشوند، آن اكوسيستم به اوج ميرسد و پس از آن تغيير ديگري در آنجا صورت نميگيرد.
20) به مجموع افرادي كه به يك گونه تعلق دارند و در مكان و زمان مشخصي زندگي ميكنند، جمعيت گفته ميشود.
21) گونهي غالب، گونهاي است كه بيشترين اثر را بر اكوسيستم دارد و گونهي فراوان گونهاي است كه در همه جا حضور دارد.
22) يكي از مهمولترين روشهاي نمونهبرداري استفاده از چارچوب ميباشد.
23) عوامل افزايش افراد يك جمعيت عبارتند از تولد و مهاجرت افراد به داخل اين جمعيت.
24) عوامل كاهش افراد يك جمعيت عبارتند از مرگومير و مهاجرت افراد اين جمعيت به خارج.
25) تعداد افرادي كه در زمان خاصي در واحد معيني از سطح (براي موجودات ساكن خشكي) يا در حجم معيني (براي موجودات آبزي) زندگي ميكنند، تراكم جمعيت را مشخص ميكنند.
26) بيماريهاي واگير آن دسته از بيماريها هستند كه توسط عاملي به انسان سرايت ميكنند. از جملهي اين عوامل ميتوان ويروسها و باكتريها را نام برد.
27) ويروسها ساختار سلولي ندارند بنابراين براي توليد مثل بايد وارد سلولهاي زنده شوند و با استفاده از مواد موجود در سلول ميزبان توليد مثل كنند.
28) پيكر هر ويروس از يك بخش نوكلئيكاسيد و پوششي پروتئيني به نام كپسيد درست شده است.
29) هر ويروس يك ميزبان اختصاصي دارد و فقط به يك نوع سلول زنده حمله ميكند.
30) براي مشاهدهي ويروسها بايد از ميكروسكوپ الكتروني استفاده كرد.
31) بسياري از ويروسها پس از ورود به سلولهاي بدن ميزبان، فعاليتهاي سلول را تغيير ميدهند و در نتيجه سلول نميتواند به زندگي عادي خود ادامه دهد.
32) هنگامي كه ويروسي به سلولهاي بدن حمله ميكند اين سلولها مادهاي پروتئيني به نام اينترفرون ترشح ميكنند.
33) اينترفرون در سلولهاي سالم كه هنوز به ويروس آلوده نشدهاند مقاومت ايجاد ميكند.
34) سادهترين موجودات زندهاي كه ساختار سلولي دارند باكتريها هستند.
35) كپسول و تاژك در بسياري از باكتريها وجود ندارد.
36) باكتريها از طريق توليد سم و يا تخريب سلولهاي بدن بيماري ايجاد ميكنند و به سلولهاي بدن آسيب ميرسانند.
مشاهده پست مشابه : فرصت اسثنایی برای تامین امنیت پایدار سیستم رایانه شما
مروري بر نكات علوم زيستي و بهداشت
نمونه سوالات فصل پنجم فیزیک 1(عدسی ها)
گفتگو با شایان پورمیربابایی رتبه 1 کنکور تجربی 93 در برنامه فرصت برابر